2008/03/25

Varför en MBA i ett Nordiskt land?

Jag valde att söka till en skola, nämligen BI NSM. Jag har varit fascinerad av Norges ekonomi (Olja, gas och energi) och kände att detta var avgörande. Skolan fasciliteter är också enastående. Byggnaden påminner om Köpenhamns Handelshögskola.

Det är också förhållandevis "enkelt" att resa och bosätta sig i ett Nordiskt (eller Engelsktalande land). Kostnaderna som är förknippade med skolan (tuition) är också de förhållandevis små i jämförelse med Internationella skolor som NYU Stern, Insead och IMD.

2 comments:

Rickard™ said...

Hej Carl,

Jag funderar starkt pa att göra en MBA jag med, tog examen fran Chalmers för 6 ar sedan och har de senaste aren jobbet pa ABB och UBS Investment Bank i Schweiz, Sverige och Singapore.

Tycker dock det svaraste beslutet är det ekonomiska? Hur räknade du pa det? Det är ju en relativt stor investering.

Övrigt, är du nöjd med den Norska skolan?

Anonymous said...

Hej Rickard,

Jag har inte påbörjat studierna än så jag kan inte riktigt kommentera din fråga. Däremot funderde jag väldigt mycket på det finansiella.. Egentligen krävs det inte en speciellt stor nominell höjning för att finanserna ska gå ihop.

Personligen så känner inte jag att det svåraste beslutet låg i det ekonomiska. Jag har nu sålt min lägenhet i stockholm för att finansiera det hela.. Visst, det är klurigt som fan att verkligen få ihop pusslet, men jag är helt övertygad om att det kommer att betala sig i längden då jag antagligen kommer vara aktiv i arbetslivet i c:a 20-30 år till.

Nackdelen med alla de nordiska skolorna som jag ser det är att de har förhållandevis låg brand recognition. Däremot, vid genomgång av fackultet etc så står sig alla de Nordiska skolorna. Huvuddeelen av föreläsarna har PhDs från Harvard och Wharton och detta tror jag personligen är en värdemätare för hur internationell MBAn verkligen är.

Har du möjligheten att ta en MBA så tycker jag att du ska göra det.. du verkar ju vara en asbra kandidat med väldigt relevant arbetslivserfarenhet.

Den största fördelen med de nordiska skolorna är att man inte gråter blod när man betalar tuition.. I alla fall inte om man tittar på likvärdiga skolor på kontinenten i alla fall.

Hoppas att det går bra Rickard. Ifall du känner för det så kan du maila - om du har fler specifika frågor.

carlfeinbaum@gmail.com

MVH
Carl