2008/03/25

Europeisk MBA

Vilka skolor är bra i Europa? Vilken lista ska man välja att titta på? Jag besökte skolan IESE i Barcelona, men fick inte speciellt en bra känsla av den (trista lokaler, långt program på två år, stel och påfallande katolsk omgivning då skolan drivs av Opus Dei). Pressen att lära sig Spanska samtidigt som man går ett hårt program känns inte speciellt lockande. Handen på hjärtat så kommer jag nog inte att söka mig till en karriär i Spanien, vilket ger ett visst avtryck för mitt val. Programmet på ESADE verkade däremot bra mycket mer intressant och "öppet".

Det finns också en uppsjö av s.k "executive education" linker i Sverige, på SSE, i Uppsala och i Umeå. Det är viktigt att poängtera att detta inte är full-tids MBA program som det som jag valt att gå. Dessa program är dyrare och längre (och löper parallellt med jobb). Detta var således inget alternativ för mig.

Skolor som "ska" vara bra i EU (ej rankade) och som har full-time MBA:
IMD
London Business School
INSEAD
IESE
ESADE
Said School of Business

(de Nordiska alternativen finns i den högra kolumnen)

No comments: