2008/03/27

"Kan företaget betala?"

Det är en fråga som jag fått höra väldigt många gånger. Efter att ha undersökt möjligheterna på IBM så är svaret inte helt enkelt då det hela blir som att jämföra äpplen med päron. Då jag bara kan svara för hur det är på IBM, använder jag detta som exempel. Jag antar att det är liknande regler för andra stora internationella bolag, Svenska som utländska.

IBM sponsrar MBA-utbildningar i viss utsträckning, så länge det sker "in-house" på en skola som IBM har kontrakt med. Det ska tilläggas att IBM har avtal med två väldigt bra Europeiska skolor, Warwick och Henley. Dessa program kan man söka internt. Programmet sträcker sig över ca. 2.5 - 3 år och ska göras parallellt med det reguljära arbetet. På programmet kommer bara andra IBM:are att deltaga.

Nedan har jag ställt upp vad jag tycker är de största skillnader mellan "Sponsrad-MBA" och "Vanlig-MBA".

Företagets MBA_________Vanlig MBA
Ofta gratis________________Dyrt, bekostas själv
Parallellt med jobb__________Tjänstledigt, "egen tid"
Bara företagskolleger________Blandad klass

Det jag ser som begränsande med en företags-MBA är att folk från endast ett företag är närvarande, vilket kan begränsa öppenheten i klassrummet. Andra sidan av myntet är att man breddar sitt interna nätverk. Även om jag inte har några officiella siffror på det, så har jag hört att relativt få klarar av att slutföra utbildningen parallellt med jobb. Familj, vänner, boende och vanligt jobb har en tendens att ta mycket tid. Att binda upp sig på ytterligare 20 timmars jobb, i tre års tid framöver, är definitivt ingen enkelt uppgift. Med detta inte sagt att det är en dålig lösning.

Jag har aldrig hört talas om någon MBA-student som fått hela sin full-tids-MBA betald av ett företag. Kommentera gärna ifall ni känner till ett sådant fall.

1 comment:

Anonymous said...

Jodå, det är vanligare än vad du tror. Jag får min betalad till fullo samt att jag Ej får avdrag för de timmar jag är borta!