2008/03/25

Argumentet: "Behövs det verkligen en MBA?"

Svaret är: Vet ej. Vad vill du göra som ställer frågan? Vill du inte ta en MBA så behöver du inte. Frågan är högst personlig och jag har hört den ställas nästan lika många gånger som jag sagt att jag ska läsa en MBA. Klart är dock att man får en internationell examen som ger större möjligheter till att nå dit man vill, dock ingen garanti.

En annan klassiker är: "Kommer det att betala sig?"
Svaret är: Vej ej. Betalar sig "vanlig" utbildning? Betalar sig sjuksköterskornas utbildning? (här är svaret mer uppenbart nej). Man får söka svaret inom sig, jag hoppas att det gör det. Jag kommer antagligen att bli mer säker och skapa mig bättre förutsättningar i arbetslivet ifall jag gör det. Eller, vad tror du?

En liten kommentar till det hela: Det är omöjligt att testa CAPMs validitet. Lika enkelt är det att testa ehuru en utbildning betalar sig eller ej då jag inte kan leva (eller för den delen investera) i två parallella skeenden. Nåja, jag vill göra det - så då gör jag det.

No comments: