2009/01/19

Trouble with Dell

I was on the chat with the Dell-people today. Since I am Swedish I want a computer that has the Swedish version of Windows Vista with a Swedish keyboard. Because I now reside in Norway I therefore want it shipped to the school... I contacted Dell.se and tried to get them to ship a computer to me, which was easier said than done. If I wanted a "Swedish" computer it had to be shipped to a Swedish address, which doesnt really work since I live in Norway.. If I wanted to have it shipped to Norway - then I had to go through the Norwegian site and then call them explicitly in order to give them the specs on the Swedish Vista and Swedish keyboard. I also had to pay Norwegian prices which was SEK 800 more. Insane! I think this is really weird, since the computers probably are being put together next to one another.. The time of delivery was also in excess of two weeks (hmmmm??).

6 comments:

Anonymous said...

hmm, hur ser du på att BI har lagt ner sin full time MBA from 2009? nu finns det bara en full time mba i köpenhamn kvar, och resten EMBAs..

Anonymous said...

Ja, precis.. eller som de valde att säga.. omstrukturera programmet.. våra kurser finns förvisso kvar på EMBA-programmet, så vi blir sista årskullen..

Hur jag ser på det? på ett sätt så berör det ju egentligen inte mig då jag får tillgodogöra mig utbildningen i den takt som jag valt att läsa på... det är skönt att kurserna kommer att bestå så att den akademiska tyngden består.. sen, visst skickar det en negativ signal till att skolan inte är villig att satsa på det... det är helt enkelt alldeles för dyrt.. både BIs och SSEs program var ju välsökta - men båda lades ned. Hoppas faktiskt att CBS' inte går samma öde till mötes.

Tycker nog mest att det är synd att folk nu verkligen måste söka sig till mycket dyrare alternativ, men så är det ju också.. programmet har ju subsidierats av andra kurser på BI (och antagligen också på SSE) att det således blivit för dyrt att ha.. jag tror inte SSE eller BI hade sett det söktrycket man hade om man hade tagit över 400K för utbildningen.. men. Tja. Personligen kan jag inte göra så mycket åt det..

Tro det eller ej så är jag mest irriterad över att jag inte kunde få tag i en Svensk dell via den svenska hemsidan och få den skickad till Norge - helt otroligt.

... som avslutning, tror helt klart att CBS program är alldeles utmärkt, det var bara att jag inte kände mig manad att gå på samma skola som jag tog min första master :)

// Carl

. said...

Språkpolisen uppmanar CF att ta sig i kragen efter all denna engelska litteratur och undvika inkorrekta meningsöppnanden som "Because I now reside in Norway".

/ CB, Since 1980.

Anonymous said...

feinbaum u should have got an MSI wind or a lenovo netbook?

laptops are an antique , netbook is the way to go dude.

cheers
Karthik - your neighborhood techie

Carl Feinbaum said...

I dont want a netbook cause i want the big screen on my laptop.. and a big keyboard.

Carl Feinbaum said...

Thanks Christian.. i might change it.. later