2008/08/06

Bokrecension: The Modern Firm av Roberts

The Modern Firm: Organizational Design for Performance and Growth
av John Roberts

Typ av bok: Strategi

Läste ut denna bok igår som är en del av BI NSMs obligatoriska läroböcker. Den berör konceptet A.R.C - Architecture, Resources and Cultuture. Roberts skriver om hur företag i första hand måste organisera sig för att uppnå de strategiska mål som företaget har och varför det inte fungerar. I början av boken tar Roberts upp ett exempel som är genomgående i hela boken, det om två Kanadensiska "päls-jägar-firmor" som exporterade pälsar till England i mitten av 1800-talet. Även om jag personligen fann själva exemplet ganska trist, så fungerar det genom hela boken. Detta eftersom boken har sin huvudtes i hur företag reagerar på förändring, vad förändring är, vilka möjligheter som ges och hur en företagsstrategi kan framtvinga en förändring på en hel företagssektor. Mer intressant blir det när Roberts går in på mer moderna strukturer och berättar om bl.a. GE, Nokia, ABB, BPX (Exploration, BPs "Upstream-enhet") och Xerox. Jag tycker personligen att bokens höjdpunkt är då den berättar om Amerikanska Xerox Joint Venture tillsammans med Japanska Fuji.

Andra mycket intressanta delar av boken handlar om Toyota och hur GM gick back med nästan 2.3 miljarder USD 1992 (inte säker på årtalet) och hur de efter att ha kopierat Toyotas koncept med uppbundna leverantörer krävde prispress av dessa efter att ha fått tillgång till tidigare okänd information (intressant svek). Nåväl, en bra bok där de verkliga exemplen sticker ut och där de teoretiska koncepten får spela andra fiol. Detta märks tyvärr inte hur innehållet är spritt över antalet sidor. (Betyg: 4/6)