2008/08/30

Bokrecension: Managing Business Relationships av Ford et al

Managing Business Relationships
av David Ford, Håkansson & Snehota

Jag är nu äntligen klar med denna bok som krävde en hel del tålamod och ork att ta sig igenom. Den känns väldigt snäv i sitt språk och behandlar enbart relationer i företagsamhet utifrån ett väldigt teoretiskt synsett, vad man ska tänka på.. vilka teorier som varit allenarådande etc. Den känns däremot gedigen och genomarbetat, men bristen på konkreta exempel drar ner. Den första delen av boken behandlar enbart teori, emedan de senare kapiteln - framförallt kap 5, 6, 7 och 8 behandlar lite mer praktiska ideér. IKEA tas upp ett flertal gånger samt ett pappersbruk i Sverige som efter genomgången transformation blev Tetra Paks största leverantör av styvt papper. Jag fick inget fantastiskt intryck av boken, men den blev betydligt bättre i de senare kapiteln än i de första.

En anledning till att den inte känns bättre kan vara att jag läser den utan input / case från lärare. Ifall man hade haft denna dimension hade intrycket nog varit bättre. (Betyg: 3/6)

1 comment:

Anonymous said...

Genial dispatch and this fill someone in on helped me alot in my college assignement. Say thank you you seeking your information.